I scan your brain to open your wallet

Microsoft, Pepsi, Daimler, Mercedes Benz, luxury brands, music producers use neuromarketing. Exclusivity, elegance, a stimulating lifestyle are the most exploited values. The discipline measures brain activity in different contexts to discover the connections between consumer behaviors and external factors.

An average person sees and relates to 5,000 ads a day (Daniel Yankelovich), which direct the purchase. Choosing can hardly be a rational decision, because a selection from countless options ends up being inspired by emotional and psychological elements rather than logic. Scanning shoppers' brains to understand how they behave is neuromarketing; while the polls, the interviews remain on the surface, without revealing the emotions and internal reactions of those who have been questioned and perhaps influenced by how the question was formulated.

Innerscope Research tested USB flash drives in the laboratories on heart rate and eye movements of respondents, who viewed the articles, identifying four of five bestsellers that would occur. If you ask to assign a grade from 0 to 10, it may be that 8 is mediocre for someone and satisfactory enough for someone else; not only that, the results would be further complicated if dropped in different cultures or nations. The most frequent tools for classifying the neurological activities of the brain are EEG (electroencephalogram), fMRI (functional magnetic resonance), steady-state topography (SST).

Luxury has well-established neuromarketing principles, being emotion rather than cost to govern the buyer. Color causes different sensations, which marketers need to anticipate in order to get the message across to the target audience. Pink is feminine, positive, modern, capable of adding a touch of luxury. Victoria's Secret favors it. Blue evokes reliability, consistency, trust, tranquility. It became Tiffany's trademark. 

In neuromarketing 'anchoring' is 'cognitive prejudice in which an individual depends too much on an initial information offered (the anchor)' to then judge how to decide, so much so that every subsequent action will be affected by that focus. In luxury, the iconic products of the Hermès Kelly and Birkin, Gucci Dionysus, Chanel 2.55, Louis Vuitton Speedy bags are 'anchored', which push a series of objects in the wake, from key rings to scarves. 

Exclusivity is the other key of attraction for people, ready to sacrifice to conquer something that is in short supply and likes. Hermès is an excellent example of this, with the $ 10,000 price tag of its Birkin and Kelly. (hapticmedia.com / Feb 18, 2021)

Something similar seems to have happened with the pandemic, where politics and science have scanned the masses, confirming the fact that inducing fears and anxieties would have made political emergencies and pharmaceutical items easily and profitably sell. 


Corporate Visions

Ti scansiono il cervello per aprirti il portafoglio

Microsoft, Pepsi, Daimler, Mercedes Benz, brand del lusso, produttori di musica  utilizzano il neuromarketing. Esclusività, eleganza, stile di vita stimolante ne costituiscono i valori più sfruttati. La disciplina misura l'attività cerebrale in diversi contesti per scoprire le connessioni tra comportamenti dei consumatori e fattori esterni.

Una persona media vede e si relaziona con 5.000 annunci al giorno (Daniel Yankelovich), che ne  indirizzano l'acquisto. La sua scelta difficilmente può essere una decisione razionale, perché una selezione tra innumerevoli opzioni finisce per essere ispirata da elementi emozionali e psicologici piuttosto che da logica. Scansionare il cervello degli acquirenti per capire come si comportano è neuromarketing; mentre i sondaggi, le interviste restano in superficie, senza rivelare le emozioni e le reazioni interne di coloro che sono stati interpellati e magari influenzati da come è stata formulata la domanda.

Innerscope Research ha testato USB flash drive nei laboratori su frequenza cardiaca e movimenti degli occhi degli intervistati, che visualizzavano gli articoli, identificando quattro di cinque bestseller che si sarebbero verificati. Se chiedi di assegnare un voto da 0 a 10, può essere che l'8 per qualcuno sia mediocre e per qualcun altro abbastanza soddisfacente; non solo, i risultati si complicherebbero ulteriormente se calati in diverse culture o nazioni. Gli strumenti più frequenti per classificare le attività neurologiche del cervello sono EEG (elettroencefalogramma), fMRI ( risonanza magnetica funzionale), topografia a stato stazionario (SST). 

Il lusso ha principi di neuromarketing consolidati, essendo l'emozione piuttosto che il costo a governare chi compra. Il colore provoca sensazioni diverse, che i marketer devono prevedere per trasmettere il messaggio al pubblico di riferimento. Il rosa è femminile, positivo, moderno, capace di aggiungere un tocco di lusso. Victoria's Secret lo predilige. Il blu evoca affidabilità, coerenza, fiducia, tranquillità. E' divenuto il marchio di Tiffany.

In neuromarketing 'ancoraggio' è 'pregiudizio cognitivo in cui un individuo dipende troppo da un'informazione iniziale offerta (l'ancora)' per giudicare poi come decidere, tanto che ogni successiva azione risentirà di quel focus. Nel lusso sono 'ancore' i prodotti iconici delle borse Hermès Kelly e Birkin, Gucci Dionysus, Chanel 2.55, Louis Vuitton Speedy, che spingono una serie di oggetti in scia, dai portachiavi alle sciarpe. L'esclusività è l'altra chiave di attrazione per la gente, pronta al sacrificio per conquistare qualcosa che scarseggia e piace. Hermès ne rappresenta ottimo esempio, tramite i 10,000 dollari di prezzo delle sue Birkin e Kelly.              (hapticmedia.com /Feb 18, 2021)

Qualcosa di simile pare sia accaduto con la pandemia, ove politica e scienza hanno scannerizzato le masse, a conferma del fatto che, indurne paure e ansie, avrebbe fatto vendere facilmente e lucrosamente emergenze politiche e articoli farmaceutici.

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