Fashion, green IP or greenwashing

 Intellectual property (IP) on face masks, PPE, disinfectants, cleaners, child tests and medicines is under criminal attack. Now it's the turn of vaccines, whose supply chains often start in China and India; but the reluctance to seek patent protection and the very short time since the invention will result in few patents. The risk of counterfeiting is therefore high.

In the alternative raw materials to animal hides&skin the problem is different. Companies seek protection in an expansive market. Plastic is polluting, not very breathable, cruelty-free is increasingly in demand. After the waxed cotton, the cork, the Japanese washi paper came the vegetable derivatives. Here are the pineapple leaves, the apple fibers, respectively processed by the English Ananas Anam and the Italian Frumat, or Hermès and Mycoworks with Sylvania based on mushrooms, which will be launched with the Victoria travel bag by the end of the year.

Behind these innovations are the problems of property rights, which involve several subjects. The pineapple leaves mostly come from the Philippines, the Spanish owner of A.Anam has registered Pinatex and Pinayarn, already used by Hugo Boss for his vegan sneakers. Frumat has the European Union brand for a fabric obtained from the scraps of Italian apples, used by Tommy Hilfiger for the Zero Waste sneakers. On mushrooms MycoWorks is recording "REISHI" in the EU and US with some difficulty, because the processing of the mycelium has existed for decades. (thefashionlaw.com / March 29,2021)

Stella McCartney on top, Luis Vuitton, Chanel are perceived as the most sustainable brands. Fashion counterfeiting earns $ 1.2 trillion a year; while the damage to high fashion is $ 30.8 billion. The most counterfeit luxury labels are: Chanel, Louis Vuitton, Prada, Fendi, Gucci, Dior. Most of the copies are seized at customs and come from the Chinese mainland and Hong Kong, the rest from United Arab Emirates, Turkey, Singapore, Thailand, India. (luxurydaily.com / March 29,2021)

"Green IP" theme of 2020 was chosen by the World Intellectual Property Office, enriching the role of brands, indications of origins, certifications aimed at consumers to ensure compliance with sustainability standards. The inclusion of prefixes, for example "Enviro" or "Eco", wants to communicate to the market the reliability of the requirement. Titles, such as the "Fair Trade" stamp or the "Marine Stewardship Council" logo, can be granted to companies, as long as precise criteria are met on fair working conditions, good environmental practices, production processes, supply chain. (lexology.com / March 3, 2021)

Marketing is finally becoming more serious and more controlled, forcing luxury to deserve its huge profits more than in the past.


GMA  marketing to China


Moda, proprietà intellettuale 'verde' o greenwashing

La proprietà intellettuale (PI) su mascherine, DPI, disinfettanti, detergenti, test sui bambini e medicine è sotto attacco criminale. Ora tocca ai vaccini, le cui catene di approvvigionamento spesso iniziano in Cina e India; ma la riluttanza a cercare protezione brevettuale e il tempo brevissimo trascorso dall'invenzione determineranno pochi brevetti. Il rischio della contraffazione perciò è alto. 

Nelle materie prime alternative alla pelle animale il problema è diverso. Le aziende cercano protezione in un mercato espansivo. La plastica è inquinante, poco traspirante, il cruelty-free sempre più richiesto. Dopo il cotone cerato, il sughero, la carta giapponese washi  sono arrivati i derivati vegetali. Ecco le foglie di ananas, le fibre di mela, rispettivamente lavorate dall'inglese Ananas Anam e dall'italiana Frumat oppure Hermès e Mycoworks con Sylvania a base di funghi, che sarà lanciata con la borsa da viaggi Victoria entro fine anno.

Dietro queste novità stanno le  problematiche dei diritti di proprietà, che coinvolgono più soggetti. Le foglie di ananas provengono per lo più dalle Filippine, il proprietario spagnolo di A.Anam ha registrato Pinatex e Pinayarn, già usato da Hugo Boss per le sue sneaker vegane. La Frumat ha il marchio dell'Unione Europea per un tessuto ottenuto dagli scarti delle mele italiane, utilizzato da Tommy Hilfiger per le sneaker Zero Waste. Sui funghi MycoWorks sta registrando "REISHI" in UE e US con qualche difficoltà, perché la lavorazione del micelio esiste da decenni.                                (thefashionlaw.com /March 29,2021)

Stella McCartney in cima, Luis Vuitton, Chanel sono percepiti come i brand più sostenibili. La contraffazione della moda guadagna $1.2 trilioni anno; mentre il danno per l'alta moda è $30.8 miliardi. Le etichette più contraffatte del lusso: Chanel, Louis Vuitton, Prada, Fendi, Gucci, Dior. La maggior parte delle copie viene sequestrata in dogana e proviene dalla terraferma cinese e da Hong Kong, il resto da United Arab Emirates, Turkey, Singapore, Thailand, India.         (luxurydaily.com /March 29,2021)

"IP verde" tema del 2020 è stato scelto dal World Intellectual Property Office, arricchendo il ruolo di marchi, indicazioni di origini, certificazioni rivolte ai consumatori per garantire conformità agli standard di sostenibilità. L'inclusione di prefissi, per esempio "Enviro" o "Eco", vuole comunicare al mercato l'attendibilità del requisito. Possono essere concessi alle aziende titoli, come il timbro "Fair Trade" oppure il logo "Marine Stewardship Council", purché vengano soddisfatti criteri precisi su condizioni di lavoro equo, buone pratiche ambientali, processi di produzione, approvvigionamento.       (lexology.com /March 3, 2021)

Il marketing finalmente va facendosi più serio e più controllato, costringendo il  lusso a meritarsi più del passato gli enormi profitti.

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