A show of tech, sustainable materials for fashion, New York

Comfort more and more often beats style.
San Francisco, last year, shoes with a very soft knitted upper (Rothy's),  only one piece without seams, yarn made from recycled plastic bottles, machine washable, produced quickly with reduced work.  It's very successful with the medical and school staff in the nursery school.
In 2012 Nike and Adidas presented Flyknit and Primeknit respectively, made as stockings from used plastic.
This year, Adidas will produce 11 million pairs of footwear, reusing plastic taken from the oceans, and in 2021 it will sell Future Loop totally recyclable.
The knit material adapts to the foot and favors the swellings. It's the technology of sneakers transferred to pumps. (vox.com / Sept. 4, 2019)
60% of garments contain microfibres (polyester, nylon, acrylic), which are released everywhere, in the air and in water.
Science has already developed new materials, such as the following examples.
Pineapple leaves (Pinatex), mushrooms (Mylo, Bolt Threads, MycoTEX) used by Stella McCartney and Patagonia, leavened proteins transformed into fibers (Microsilk) with which Stella McCartney made a gold dress exposed to MoMa, eucalyptus (Tencel) , hemp, flax, banana, rice straw, shellfish shells, seaweed, coconut, corn.
Antimicrobial nanoparticles (silver) have been built, which prevent smelly bacteria and therefore require less washing or make the tissues less flammable. Motion-sensitive nanoparticles have been designed that, when inserted into the material, can control a person's devices, monitor health, change color. Others give tactile feedback, such as a 'touch' to the body via smartphone given to the partner anywhere in the world. There are those that warn you if you have been seen by the car that is coming.
All this is the great "light" of the present and of the future already begun. (bigthink.com / Sept.4, 2019)
And now the 'shadows' of the past.
Every year more than 2 billion animals, amassed and forcefully fed also with antibiotics, are slaughtered with suffering and terror.
In Cambodia the clothing worker takes 50 cents per hour, forced to work 11 hours a day.
Kering (Francois-Henri Pinault) has been asking the supplying tanneries, mainly Italian, for years to check the origin of the raw material, with reference to animal welfare, and to forgo chrome to tan the mantle torn from the animals. Those make a deaf ear, they buy the animal leather already tanned in the cruel countries with the herds and the flocks (Brazil, India, Africa), they continue to work with chrome and other harmful substances (phthalates to waterproof etc.).
Gucci admits that the traceability of the tannery comes only to the slaughterhouse, excluding the breeding. (scmp.com / Sept. 1, 2019)
The time is ripe for a major international exhibition, possibly in New York, which exhibits all the tech, sustainable, cruelty-free materials, to restore momentum and credibility to international fashion and luxury.


Una mostra di materiali tech, sostenibili, non animali, per la moda, a New York

Il comfort sempre più spesso batte lo stile.
San Francisco, anno scorso, scarpa con tomaia in maglia morbidissima (Rothy's), unico pezzo senza cuciture, filato ricavato da bottiglie di plastica riciclata, lavabile in lavatrice, prodotta rapidamente con ridotta manodopera. Ha molto successo con il personale medico e scolastico nelle materne.
Nel 2012 Nike e Adidas avevano presentato rispettivamente Flyknit e Primeknit, fatte come  calze dalla plastica usata.
Adidas produrrà quest'anno 11 milioni di paia di calzature , riutilizzando plastica presa dagli oceani, nel 2021 venderà Future Loop totalmente riciclabile.
Il materiale a maglia si adatta al piede e ne asseconda i gonfiori. E' la tecnologia delle scarpe da ginnastica trasferita alle ballerine.  (vox.com /Sept. 4, 2019)
Il 60% degli indumenti contiene microfibre (poliestere, nylon, acrilico), che vengono rilasciate dappertutto, in aria e in acqua.
La scienza ha già messo a punto nuovi materiali, come gli esempi seguenti.
Foglie di ananas (Pinatex), funghi  (Mylo, Bolt Threads, MycoTEX) utilizzati da Stella McCartney e Patagonia, proteine lievitate trasformate in fibre (Microsilk),con cui Stella McCartney confezionò un vestito d'oro esposto al MoMa, eucalipto (Tencel), canapa, lino, banano, paglia di riso, gusci di crostacei, alghe, cocco, mais.
Sono state costruite nanoparticelle (argento) antimicrobiche, che prevengono i batteri puzzolenti e che richiedono perciò meno lavaggi oppure rendono meno infiammabili i tessuti. Sono state progettate nanoparticelle sensibili al movimento che, inserite nel materiale , possono controllare i dispositivi della persona , monitorare la salute, cambiare il colore. Altre danno feedback tattili, come un 'tocco' al corpo tramite smartphone dato al partner in qualsiasi parte del mondo . Ci sono quelle che ti avvisano se sei stato visto dall'automobile che sta arrivando.
Tutto ciò è la grande 'luce' del presente e del futuro già iniziato. (bigthink.com /Sept.4, 2019)
E adesso le 'ombre' del passato.
Ogni anno più di 2 miliardi di animali , ammassati e alimentati forzosamente pure con antibiotici, vengono macellati con sofferenza e con terrore.
In Cambogia l'operaio del settore abbigliamento prende 50 centesimi all'ora, costretto a 11 ore di lavoro al giorno.
Kering ( Francois-Henri Pinault) da anni domanda alle concerie fornitrici, prevalentemente italiane, di controllare l'origine della materia prima, con riferimento al benessere animale, e di rinunciare al cromo per conciare il manto strappato alle bestie. Quelli fanno orecchie da mercante, comprano il pellame animale già conciato nei paesi crudeli con le mandrie e le greggi (Brasile, India, Africa), continuano a lavorare con il cromo e altre sostanze nocive (ftalati per impermeabilizzare etc.).
Gucci ammette che la tracciabilità delle conceria arriva solo al macello, escludendo l'allevamento. (scmp.com /Sept. 1, 2019)
E' maturo il tempo di una grande mostra internazionale, possibilmente a New York , che esibisca tutti i materiali tech , sostenibili, cruelty-free, per ridare slancio e credibilità alla moda e al lusso internazionali.

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