Sustainability ? Who cares !

H&M, Timberland, Vans announced in the summer the intention to stop buying leather in Brazil. (teenvogue.com / Oct 18/2019). Everyone on the business circuit knows that this raw material is bought a lot from other tanneries (Argentine, German, English, Italian), which sell it tanned to the brands. And brands pretend to ignore such ride.
 Politicians and luxury industrialists make misleading communications.
Burberry played a 'certified' carbon neutral fashion show at London Fashion Week.
The trick is certification. It costs so much, you have to pay the private body that does it to you and that gets its profit. It has to satisfy its clients...There are certification institutes, the majority, financed by fashion producers or by their suppliers. Is the case of Italian tanners. The CEO of Burberry, the Italian Marco Gobbetti, is the son of  a Arzignano tanner.
LVMH (Louis Vuitton, Dior, Fendi) said it will spend 10 million euros on fires in the Amazon; meanwhile it will continue to buy finished leathers probably of Brazilian origin.
Little more than half of a thousand Londoners would be willing to take an extra charge for 'ecological' garments, meaning everything and nothing for them: ethical practices, fair treatment, rent of the piece to wear, sharing of the object, matching at an affordable price etc.
Recycled, second-hand, organic materials are poorly researched. The disposable of fast fashion remains more than ever winning. (euronews.com / 2019/10/03)
China does not care about sustainability. The communicators, independent or in the pay of the big factories, maintain the contrary. From 2020, that is tomorrow, local consumers according to them will show themselves as 'greedy' for sustainability. Young people attentive to recycled, sustainable fashion?  No, they approach it because supply and marketing make them topical, regardless of the ethical origin.
Style, cost and brand reputation still prevail in the purchase motivations.
A fifth does not understand, as in London, what is the 'sustainability'.
International Corporate Social Responsibility is a spontaneous adherence to the code, a mere ostentatious intention rather than an obligation verified by third parties, autonomous and unrelated to any economic interest. It is used as an element of competition. Environmental, governmental and media pressures fuel it. Companies take it and declaim it on the markets, to return to the expense and investment of certification that is unproductive in itself.
Consumers are deaf about sustainability, even in China, where only children under 20 years profess to be involved. (Jingdaily.com / Oct 18, 2019)

Picture: in 1656 the plague in Naples pushes to take refuge in the monastery of Santa Chiara. A cloister with many majolica (by Latitudes, October 8th, photo by Vittorio Sciosia). To make time pass
young people told tales, stories, gossip inspired by Decameron of Boccaccio.It's known for its bawdy tales of love, from the erotic to the tragic


Sostenibilità? E chi se ne frega !
H&M, Timberland, Vans annunciarono in estate l'intenzione di cessare gli acquisti di pelle in Brasile. (teenvogue.com /Oct 18/  2019). Tutti nel circuito del business sanno che questa materia prima viene acquistata molto da altre concerie ( argentine, tedesche, inglesi, italiane), che la rivendono conciata ai brand, i quali a loro  volta fingono di ignorare tale giro. 
Politici e industriali del lusso fanno comunicazione fuorviante.
Burberry ha recitato alla London Fashion Week  una sfilata 'certificata' carbon neutral. 
Il trucco è la certificazione. Costa e tanto, devi pagare l'ente privato che te la fa e che ne ricava il suo profitto. Deve ovviamente soddisfare i suoi clienti.. Esistono istituti di certificazione, sono maggioranza, finanziati dai produttori della moda o dai loro fornitori. E' il caso dei conciatori italiani.. Il ceo Burberry, l'italiano Marco Gobbetti, è figlio di conciatore arzignanese.
LVMH (Louis Vuitton, Dior, Fendi) ha detto che spenderà 10 milioni di euro contro gli incendi in Amazzonia; intanto continuerà a comprare pelli finite di probabile origine brasiliana. 
Poco più della metà di mille londinesi sarebbe disposta ad un soprapprezzo per capi 'ecologici', intendendo per tali tutto e niente: pratiche etiche, trattamenti giusti, affitto del pezzo da indossare, condivisione dell'oggetto, abbinamento a prezzo conveniente etc.
Riciclati, seconda mano, materiali organici sono scarsamente ricercati. L'usa e getta del fast fashion resta più che mai vincente.  (euronews.com /2019/10/03)
Cina, la sostenibilità non interessa. I comunicatori, indipendenti o al soldo delle grandi fabbriche, sostengono il contrario. Dal 2020, cioè domani, i consumatori locali secondo loro si mostreranno 'avidi' del sostenibile. Giovani attenti al riciclato, alla moda sostenibile? No, vi si avvicinano perché offerta e marketing ne fanno un bene di attualità, a prescindere dalla provenienza etica. 
Prevalgono ancora nelle motivazioni di acquisto lo stile, il costo, la reputazione del marchio.
Un quinto non capisce, come a Londra, cosa sia la sostenibilità.
Il Corporate Social Responsibility internazionale è una spontanea adesione al codice, una mera intenzione ostentata più che un obbligo verificato da terzi, autonomi ed estranei a qualsiasi interesse economico. Viene usato come elemento di concorrenza. Lo alimentano le pressioni ambientaliste, governative, mediatiche. Le aziende lo portano e lo declamano sui mercati, per rientrare nella spesa e nell'investimento della certificazione di per sé improduttivi. 
I consumatori sono sordi circa la sostenibilità, pure in Cina, ove solo i minori di 20 anni si professano coinvolti.   (Jingdaily.com /Oct 18, 2019)

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